• ✓ GRATIS BEZORGING
  • ✓ 60 DAGEN BEDENKTIJD
  • ✓ GRATIS RETOUR
033-2022695 Contact

Blog

Beter slapen: met 3 tips niet meer piekeren in je steigerhouten bed

Last van lang piekeren in bed, waardoor je niet goed slaapt? Een mooi steigerhouten bed is de eerste paar dagen en weken nieuw en daarmee automatisch een reden om er ontspannen in te gaan liggen. Komt het piekeren daarna toch weer terug? Gebruik dan onze 3 tips om beter te slapen, door te voorkomen dat je iets hebt om over te piekeren.

En ’s morgens vroeg opstaan, zonder dat je een ochtendhumeur hebt? Ook daarvoor hebben we als beddenspecialist een aantal handige tips. Zo staat er niet alleen een mooi houten bed in de slaapkamer, maar kun je daar bovendien heerlijk in slapen.

Ritueel voor het slapengaan

Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijk ritueel, voordat je gaat slapen. Begin daar bij voorkeur een half uurtje voordat je wilt gaan slapen mee. Je leert je brein daarmee als het ware dat het tijd is om naar bed te gaan. Rust en regelmaat gelden niet voor niets als jaren als een belangrijk mantra voor een leven in balans.

Neem voor het slapen gaan even de tijd om je tanden te poetsen en je te wassen. Doe dat rustig aan en altijd in dezelfde volgorde. Drink nog een beetje water of ga juist naar het toilet, altijd als onderdeel van een ritueel dat je jezelf aanleert. Doorloop een aantal stappen en doe dat steeds op precies dezelfde manier. Zodra je begint met het ritueel weet je brein over een tijdje dat het tijd is om te gaan slapen, waardoor je alvast in de ‘slaapstand’ komt.

Schrijf het op

En meer specifiek om het piekeren tegen te gaan: schrijf het op. We piekeren over zaken die we nog moeten regelen of die onze aandacht nodig hebben. Dat kan variëren van de boodschappen voor morgen tot een belangrijke taak op je werk. De oplossing voor al dat gepieker? Schrijf op wat er moet gebeuren of hoe je het wilt gaan aanpakken. Met de laatste punt op papier zet je ook in je hoofd een soort punt. Je hebt het opgeschreven, waardoor er even niets meer is wat je eraan kunt doen. Door het op die manier af te sluiten heb je in bed veel minder last van dat gepieker.

Vermijd alcohol en koffie

Gebruik het ritueel voordat je gaat slapen in het (steiger)houten bed in ieder geval niet om koffie en/of alcohol te drinken. Vermijd die dranken, omdat ze je juist wakker zullen houden en je het risico loopt om meer te gaan piekeren. In koffie zit cafeïne en ook alcohol houdt je op een listige manier wakker.

Zorg ervoor dat je die dranken voor het slapen gaan vermijdt (drink koffie bij voorkeur alleen ’s morgens). Schrijf op waar je over ligt te piekeren en gebruik een ritueel om te gaan slapen. Op die manier zal je veel minder of zelfs helemaal niet meer piekeren. Zeker niet in een mooi steigerhouten bed.