• ✓ GRATIS BEZORGING
  • ✓ 60 DAGEN BEDENKTIJD
  • ✓ GRATIS RETOUR
033-2022695 Contact
In verband met de zomervakantie is de levertijd van de bedden en nachtkastjes plus 2-3 weken!

Blog

Lekker slapen met de wetenschap: een kwestie van het juiste licht

Slapen is pure science: het is de wetenschap waar we veel van kunnen liggen om beter te slapen. En waar het dan meestal om gaat? Om het licht. Het licht van buiten, het licht in de kamer en bijvoorbeeld het licht van mobiele apparaten. Door daar slim mee om te gaan zorg je er eenvoudig voor dat je een stuk beter zal slapen. In een mooie houten bed natuurlijk, niet te vergelijken met hoe we een paar eeuwen geleden sliepen.

Het bioritme als basis

De wetenschap kijkt goed naar de invloed van licht, omdat die van invloed blijkt op ons bioritme. We gebruiken het licht van buiten voor een besef van dag en nacht. Het licht ’s avonds laat ziet er heel anders uit dan ’s morgens, ook al hebben we dat dagelijks niet zo door.

De wetenschap heeft ontdek dat er verschillende soorten licht bestaan en dat die ervoor zorgen dat we fris ontwaken of juist slaperig worden en naar bed willen. Door dat licht te volgen slaap je gemakkelijk een stuk beter.

Licht voor ’s avonds en licht voor ’s morgens

Het licht voor ’s avonds is opvallend rood van kleur. Rood dat ervoor zorgt dat het licht wat gelig gaat kleuren, omdat het standaard wit is. Die gelige kleur kunnen we nabootsen door de verlichting te dimmen.

Tip: heb je dimmers in de woonkamer of slaapkamer? Zorg ervoor dat je de verlichting een paar uur voordat je gaat slapen al dimt. Je lichaam krijgt dan het signaal dat het tijd wordt om slaperig te worden.

Andersom zorgt blauw licht ervoor dat we juist fris zijn, ontwaken en energie hebben voor de dag. Zet je lampen zo fel mogelijk of maak zelfs gebruik van een ‘koele’ kleur. Dat kan met LED-lampen waarvan je de kleur kan kiezen, of met andere lampen met een ‘koele’ kleurcode.

Ban de smartphone en tablet

Dan hebben we het omgevingslicht gehad, dus tijd om je te richten op de apparaten die je gebruikt. Met de televisie zijn we helaas nog niet zo ver, maar op je smartphone of tablet kun je gebruik maken van Nightshift (Apple) of handige apps die je helpen het blauwe licht ’s avonds uit te schakelen. Het scherm oogt geler, waardoor je daar vanzelf iets minder wakker van blijft. Let op, minder wakker in plaats van slaperig.

Nog beter is het namelijk om de smartphone en tablet helemaal uit de slaapkamer te bannen. Laat ze achter in de woonkamer, door weer een traditionele wekker te kopen. Of een wake-up light natuurlijk.

Houten bed kopen

En heb je het licht in orde? Zorg dan voor een mooi houten bed, zodat je daarin ontspannen in slaap kunt vallen. De ideale keuze om heerlijk comfortabel te slapen en ’s morgens weer fris op te staan.