• Gratis bezorging Nederland en België
  • 60 dagen bedenktijd
  • Gratis retourneren

Blog

GUSSTA

11-04-2018

Reageren is niet mogelijk

Experts tonen aan: rugslapers hebben de beste nachtrust

Goed slapen: een belangrijke uitdaging voor veel mensen. Iets waar dan ook veel onderzoek naar wordt gedaan door wetenschappers. Zij ontdekten onlangs dat mensen die op hun rug slapen over het algemeen het best slapen. Al brengt dat tegelijkertijd wel een risico met zich mee.

Rugslapers zijn gemiddeld genomen het best af, maar onderzoekers wijzen er ook op dat het vooral belangrijk is om een goed slaapritme te ontwikkelen. Door elke avond op min of meer dezelfde tijd naar bed te gaan en ’s morgens om dezelfde tijd op te staan. Op die manier went het lichaam aan het slaapritme, waardoor je gemakkelijker in slaap zal vallen en ’s morgens gemakkelijker wakker zal worden.

Rugslapers het best af

Van alle posities om in te slapen blijkt de buik het minst geschikt om goed te slapen. Het onderzoek wees uit dat mensen die op hun buik slapen gemiddeld genomen een stuk minder goed slapen dan mensen die dat op hun rug of zij doen.

En de winnaar is dan de rug, die het best geschikt blijkt als slaaphouding. Op de rug hebben we zoveel mogelijk profijt door de ondersteuning van het matras. Daardoor slapen we goed en worden we ’s morgens wakker zonder pijntjes. Ook de zij is een goed idee, maar de ondersteuning is dan minder dan bij een houding op de rug.

Let op: het slapen op de rug creëert ook het hoogste risico op snurken, dus of je partner daar blij mee is valt te bezien…

Vasthouden aan een slaapritme

Tegelijkertijd is het zowel voor rugslapers als voor anderen belangrijk om een vast slaapritme te ontwikkelen. Los van de handige tips om eenmalig sneller in slaap te vallen, bijvoorbeeld aan de hand van een paar slimme trucs.

Belangrijker is het om het lichaam te laten wennen aan een ritme. Zorg ervoor dat je op een vaste tijd naar bed gaat en leer jezelf een ritueel aan. Bijvoorbeeld door nog een klein beetje te drinken, dan je tanden te gaan poetsen, nog even in een (papieren) boek te lezen en vervolgens te gaan slapen. Op die manier went je brein aan het feit dat je bezig bent met het ritueel om te gaan slapen. Je zal de slaap gemakkelijker kunnen vatten, terwijl je de volgende morgen ook weer frisser wakker zal worden als je dat steeds om ongeveer dezelfde tijd doet.

Houten bed kopen: heerlijk slapen

En wil je vooral lekker slapen in een mooi bed dat je uitnodigt om op tijd naar bed te gaan? Dan is het de moeite waard om onze houten bedden te bekijken. Gemaakt van steigerhout, eiken hout of van oud eiken, voor de mooiste materialen die uitstekend geschikt zijn voor een stoer en robuust bed. In diverse ontwerpen en zelfs met zwevende nachtkastjes naast een ombouw die lijkt te zweven, zodat je daarmee een bijzondere keuze maakt voor in de slaapkamer.