• ✓ GRATIS BEZORGING
  • ✓ 60 DAGEN BEDENKTIJD
  • ✓ GRATIS RETOUR
033-2022695 Contact
In verband met de zomervakantie is de levertijd van de bedden en nachtkastjes plus 2-3 weken!

Blog

Wetenschap aan het woord: we moeten slapen belangrijker vinden

De Hersenstichting deed onderzoek naar hoeveel en hoe goed we slapen. En daar blijken belangrijke verschillen in te zitten. Zelfs als we voldoende uren in bed doorbrengen hoeft dat namelijk niet te betekenen dat we daadwerkelijk een goede nachtrust ervaren. En zo dien je er zelf voor te zorgen dat je in een mooi houten bed ook heerlijk kunt slapen.

Meer waardering voor slapen

De wetenschappers geven aan dat het vooral belangrijk is om meer waardering te hebben voor slapen. We kennen uitspraken als ‘voor slapen heb ik geen tijd’ en hebben waardering voor anderen die aangeven het met slechts 4 of 5 uur slaap per dag te kunnen ‘redden’.

Het is niet stoer om veel waardering te hebben voor slapen, terwijl juist die slaap ons helpt om overdag het beste uit onszelf te halen. En om beter te presteren, omdat we goed zijn uitgerust en veel energie hebben.

De juiste voorbereiding

Volgens de wetenschappers begint beter (en niet alleen langer) slapen met een goede voorbereiding. Het is verstandig om een ritueel te ontwikkelen, waarbij we ongeveer een uur voor het slapen gaan dezelfde dingen gaan doen. Iedere dag opnieuw, om ons lichaam aan te leren dat het tijd wordt om naar bed te gaan. En om tot rust te komen, omdat we de slaap op die manier veel beter kunnen vatten.

Beantwoord de laatste mailtjes en berichten, om de telefoon en tablet daarna minimaal 45 minuten voor het slapen gaan weg te leggen. En ook niet meer aan te raken. En zorg ervoor dat je alvast gaat douchen of je gaat wassen en je een pyjama aantrekt. Door daar tijdig mee te beginnen wordt het brein er beter op voorbereid om te gaan slapen, zodat ook de stofjes in ons lichaam zich daar naar kunnen schikken.

Op die manier zin we klaar om te gaan slapen, vanuit de waardering die we daarvoor hebben. Door er de tijd voor te nemen en door er serieus mee om te gaan. Twee belangrijke factoren om te voorkomen dat we lang liggen te piekeren. Zodat je in plaats daarvan veel beter kunt slapen, om de volgende dag vol energie wakker te worden.

Een prachtig houten bed

En wil je die slaaptips gemakkelijker in de praktijk brengen? Zorg er dan voor dat je slaapt in een mooi houten bed. Bijvoorbeeld als 2-persoonsbed, waarmee je zorgt voor een stoere verschijning voor in de slaapkamer. Want, dat maakt het een stuk gemakkelijker om stoer te vertellen hoe graag je vroeg naar bed gaat, om te genieten van het mooie bed dat je hebt staan.